Studiedag ‘verbinding’, op weg naar vernieuwing.
Ik denk terug aan 3 jaar geleden dat ik met een fantastische leerkracht op een basisschool onze gezamenlijke passie voor vernieuwing deelde. Dit resulteerde in het organiseren van een studiedag met thema ‘verbinding’ voor haar school. De energie bruiste en diep van binnen voelde ik dat de ontdekking naar de betekenis van ‘verbinding’ een zeer belangrijke basis vormt tot stappen ‘kunnen’ nemen in een richting die meer klopt met je gevoel en verlangen voor het onderwijs van de toekomst. Het vraagt allereerst bewust zijn over waar je zelf nu staat en of je daar helemaal blij bent. Jij bent tenslotte de enige die invloed heeft op jou en jouw energie. En als jouw energie vitaliteit en kracht uitstraalt is dat ook een inspiratie bron voor anderen.
Vernieuwing
Voor mij betekent ‘vernieuwing’ transformatie van dat wat niet meer dient (oud) naar nieuw; naar dát wat je energie verhoogt en je met zingeving en blijdschap vervult. Innerlijke transformaties wordt niet alleen zichtbaar in je omgeving maar vooral ook voelbaar in ruimte voor helder zicht meer ontspanning en plezier.
Vernieuwing is voor mij ook licht brengen op de schaduw aangezien het samen 1 vormt. Vernieuwing begint voor mij met inspiratie die een aanleiding kan zijn voor jou om te gaan onderzoeken wat jou nog in het oude houdt terwijl je best heel graag anders zou willen of anders verlangt.
Bewust worden wat in een onderwijssituatie ‘kinderen nodig hebben’ van jou zodat je in verbinding kan onderwijzen en zij ontspannen en met plezier kunnen leren.
jezelf zien
Jezelf kennen en leren kennen en liefhebben vormt de basis om de ander te kunnen zien en vertrouwen te geven in liefhebben. Acceptatie en volledig aanwezig zijn in het leven vormt de basis om voor kinderen een spiegel te zijn voor veiligheid en acceptatie in het leven.
Als ik niet blij bent met mijn leven nu dan is dat wat mijn energie veld uitzend. Dit vangen kinderen op zonder dat er woorden aan te pas komen. Zolang dit niet wordt verklaard voor kinderen vullen zij dit zelf in als bijvoorbeeld; ‘het is niet veilig hier’. Persoonlijke ontwikkeling en congruent leren zijn is dus een belangrijk ontdekkingsveld die jouw rol als leerkracht enorme waarde toekent vanuit eigen ontdekking en toekenning.
Daar waar wij namelijk gewend zijn alles buiten onszelf in te zetten om verbetering te creëren, vergeten wij dat jezelf het draagvlak vormt voor het uitdragen van al het weten. Je kan namelijk nog zoveel nieuwe methodes leren en kennis vergaren als het geen ruimte en draagvlak vind in jezelf blijft de situatie onveranderd ofwel de buitenwereld, de kinderen, blijven meer signalen aangeven dat er verandering nodig is. Kinderen nodigen je uit tot je gevoel, nieuwsgierigheid en op ontdekking te blijven door hun gedrag dat niet in positieve zin signalen blijft afgeven. Als je het juiste inzicht hebt ontvangen en patronen weet te transformeren dan laat zich dat direct zien door gedragsverandering.
Een fascinerend en magisch proces waar wij nog aan het begin staan van herontdekking.
Mooie dag
Het was een prachtige studiedag die aanraakte waar aangeraakt mocht worden, die een diepte bereikte die je nog niet veel ziet binnen het onderwijs in positieve zin. Aangezien leerkrachten een héle belangrijke rol hebben gekozen als het gaat om het begeleiden van de nieuwe generatie denk ik dat de investering in persoonlijke ontwikkeling en inspiratie tot bewust worden van groot belang is. Je onderwijst namelijk ten alle tijden eerst jezelf. Je neemt je hele energieveld (dus ook je verleden) mee de klas in en er zijn nog heel weinig mensen die zich bewust zijn wat de impact kan zijn op kinderen. Je kan nog zóveel meer verschil maken voor jezelf, en kinderen door inzicht te krijgen in je menselijke *potentie en gebruik te maken van tools die je terug helpen in verbinding met jou! (*je transformerende kracht van je bewust ZIJN)
Ik heb ontdekt dat als je vanuit verbinding met je passie werkt dit enorme energie geeft en dit dus ook aanstekelijk is voor anderen. Ik denk dat veel leerkrachten de verbinding met die bron van energie zijn kwijtgeraakt. Dan kan het gevolg niet anders zijn dat je in de ban van patronen werkt en leegloopt in energie. Nu benoem ik maar 1 aspect van de vele die meespelen in de grote big bang van burn outs bij leerkrachten.
Jezelf zijn
Het klinkt gek maar wij zijn vergeten wie wij werkelijk en in essentie zijn. ‘Je authentieke zelf’ zijn veel mensen verloren. Jezelf weer ontdekken is ‘het proces van deze tijd’. De patronen die je hebben doen verwijderen van wie je bent en die je niet in liefde ondersteunen mogen herkent en erkent worden. De gevolgen mogen gevoeld en geaccepteerd worden zodat ruimte ontstaat voor nieuw.
‘Nieuwe jij’ die weer in verbinding is met het hart dat klopt en richtig geeft. Je wilt nooit meer terug, je snapt nu écht waarvoor je staat en dat vervult je met levenskracht. Kinderen schreeuwen om ons ‘authentiek leiderschap’. Aanwezig en helder kunnen zijn in het Nu zodat je kan inspelen op de behoefte van dat moment en daarmee jezelf en de ander erkent. Zien en gezien worden is heel belangrijk. Een weg te gaan. De weg die de mensheid nu gaat. Het is fijn om af en toe samen te zijn in dit proces. Zo zie ik kracht en potentie van een dag vol inspiratie tot ‘verbinding’. Dit vormt de basis voor ‘het nieuwe onderwijs’ daar waar ieder zijn steentje aan kan bijdragen.
Ben jij nieuwsgierig wat inspiratie bubbels kunnen bijdragen tot actie, vooruitgang, verbinding en vernieuwing?
Heb je vragen naar mogelijkheden om dit in jouw school ook te doen? Of zou een persoonlijke inspiratiesessie je kunnen helpen om weer af te stemmen op jij wie je werkelijk bent.? Ik help je heel graag want jij helpt met jouw inzichten en groei weer héél veel kinderen. Dan bereik je met 1+1= ineens meer dan je kunt bedenken.
Ik ontmoet je graag.
Lieve groet Indra
Ook meer inspiratie in de facebook groep ‘leerkrachten in verbinding’
Recente reacties