Nieuwtijdskinderen
Kinderen van deze tijd! Nieuwetijdskinderen, hooggevoelige kinderen óf alle kinderen die van nature gevoelig zijn.
Wat vertellen zij ons? Wat hebben zij nodig van ons ‘ouders’ en ‘onderwijsgevenden’?
Kinderen nodigen de volwassenen uit om naar binnen te keren en de weg van hun hart te vinden en gaan volgen. Jezelf ontdekken en omarmen in ‘kwetsbaarheid en kracht’. ‘Lief met LEF’ is wat wij allen in ons dragen maar vaak diep verborgen ligt achter onze muren van verdedigingen die wij in ons leven hebben aangenomen in ons persoonlijk gedrag. Als wij ‘volwassenen’ die muren die ons niet meer dienen kunnen afbreken dan vormen die geen blokkade meer in de verbinding met het kind. Hierdoor maken wij de weg vrij voor het kind om zichzelf te zijn! Hoe zou het zijn om ‘jezelf te zijn’. Leven vanuit je essentie van wie je werkelijk bent……
Wij erkennen ze door ons te verdiepen!
Veel kinderen communiceren voor 80% non verbaal, Intuïtief, op gevoel. Dit is zeker bij hoog gevoelige kinderen. Zij tunen dus in op de emoties en het gevoel achter de woorden. Zij prikken door onze ‘schermen’ heen. Zij weten (onbewust) onze pijnknoppen vaak goed te bedienen….. Door bewustwording ,tools, tips en aanpassingen komt er weer een nieuwe weg vrij voor ouder en kind of leerkracht en kind. Het kind heeft altijd een reden voor zijn of haar gedrag soms word het een noodkreet waar je als ouder of leerkracht maar ook het kind radeloos van wordt. Dit doet de natuurlijke stroom geen goed. In situaties waarin het gedrag van het kind je raakt of waar het kind vastloopt spelen emoties een rol die je blind maken voor oplossingen. De zogenaamde ‘blinde vlek’! Je beland in een vicieuze cirkel waarbij je als ouder of andere betrokkene niet meer weet en kan zien wat het kind nodig heeft. Elke stap richting bewust worden maakt de wereld rijker voor jezelf en Kinderen. Zij leven namelijk naar ons voorbeeld.
- Wij herkennen ze door de onderstaande kenmerken:
- Ze leven vanuit gevoel i.p.v. ratio (denken) Het zijn vaak hoog gevoelige kinderen.
- Ze zijn zeer intuïtief.
- Zacht en empathisch naar anderen.
- Ze leven vanuit eigen wijsheid
- Ze zijn idealistisch, spiritueel, diepzinnig en fantasierijk.
- Ze huilen vaak als baby
- Ze zijn gevoelig voor sfeer en stemmingen van anderen en nemen deze soms over
- Ze kennen een sterk rechtvaardigheidsgevoel
- Ze hebben moeite met bedrog, liegen en onechtheid
- Ze zijn druk (ADHD) of juist teruggetrokken
- Ze kunnen moeite hebben met de motoriek
- Ze zijn dromerig
- Ze kunnen faalangstig zijn
- Ze kunnen flink last hebben van prikkende labels in kleding en randje van sokken
- Ze kunnen enorme last hebben aan viezigheid, zand en natte kleding.
- perfectionistisch
- Ze komen vaak met originele oplossingen waaraan niemand had gedacht
- Ze hebben soms paranormale ervaringen
- Ze hebben soms dyslexie of dyscalculie
- Zij denken vaak in beelden
- Ze hebben vaak voedselintoleranties
- Ze hebben eczeem, allergieën of andersoortige huidaandoeningen
- Ze hebben soms astma
- Ze hebben een sterke binding met de natuur en dieren
- Ze hebben vaak verschil in ontwikkelsnelheid tussen taal en rekenvaardigheden, motorische en intellectuele en sociale vaardigheden.
- Ze kunnen soms zeer driftig zijn als ze niet begrepen worden
- Ze kunnen heel angstig zijn voor van alles
- Ze kunnen lang wakker liggen en niet kunnen slapen
- Ze doen wijze uitspraken voor hun leeftijd
- Ze benaderen alles vanuit hun emotie
- Ze kunnen moeite hebben met vooropgestelde structuren en mentale kaders die weinig ruimte laten voor intuïtie, onvoorspelbaarheid en individualiteit. Eigenlijk helpen zij ons te leren breken met een traditie van overmatig denken en analyseren. Wat nieuwetijdskinderen onderscheidt is dat het voor hen lichamelijk en emotioneel onmogelijk is zich aan te passen aan een te zeer op ratio gebaseerde omgeving. Zij worden dan letterlijk ziek of vertonen ernstige gedragsstoornissen. Zij zitten als het ware met één been al zo sterk verankerd in een hartbewustzijn, dat zij niet meer terug kunnen.
- Mede vanwege dit sterke intuïtieve bewustzijn en hun onvermogen zich aan te passen, kunnen nieuwetijdskinderen overkomen als rebels, “anders” of eigenzinnig. Feitelijk is het niet hun intentie opstandig te zijn. Zij willen gewoon zichzelf zijn. Maar als daar geen ruimte voor is, kunnen ze vastlopen.
- Omdat zij minder door angst en zelfbehoud worden aangedreven, zijn ze minder gevoelig voor dwang, autoriteit en discipline. Toch kunnen ze intens lijden en in verwarring raken door het onbegrip dat ze ontmoeten. Ze kunnen zich daardoor vervreemd en eenzaam voelen en zich afvragen wat eigenlijk de zin is van hun aanwezigheid op aarde. Als ze echter wel hun plek vinden en hun creatieve en spirituele energie tot uitdrukking brengen, zijn ze in hun ideeën origineel en inspirerend en in hun omgang met mensen zachtmoedig, loyaal en niet-competitief. (bron: omgaan met (nieuwetijds) kinderen Pamela Kribbe)
Veel ouders of leerkrachten komen in aanraking met veel van bovenstaande gedragingen of opvallende kenmerken bij kinderen in opvoeding of onderwijs. Zij weten zich vaak geen raad want alle ‘ouderwetse en/ of ‘aangeleerde’ opvoedmethoden werken niet. Deze kinderen vragen om ‘wakker worden’ of wel bewust worden van de ouders en leerkrachten. Wie ben jij en waar sta je voor? Zij nodigen ouders en leerkrachten uit om anders te gaan kijken om opzoek te gaan naar oplossingen die dieper gaan dan het symptoom bestrijden.
ie oplossingen liggen niet bij het kind. Het kind is goed zoals hij zij is. Het kind vraag alleen erkenning. Het gedrag is een desoriëntatie, een noodkreet of uiting om te laten zien: ik heb behoeften die niet worden gezien en vervuld. Het kind kan last hebben van de spanning die hij voelt bij opvoeders of leerkracht. De oplossing kan al liggen in erkenning dat dit zo is. Een kind kan dan al leren dat wat niet van hem of haar is los te laten zodat de energie weer in het ontdekking- en leerproces kan stromen. Of het kind kan last hebben van overprikkeling, ook hierbij kan erkenning geven en de situatie enigszins aanpassen al een oplossing zijn.
Het vraag ‘bewust worden’. Het vraagt stilstaan en verbinding maken om kinderen op een ‘nieuwe manier’ te kunnen waarnemen. Uit het hoofd naar je gevoel. Van daaruit kun je contact maken met veel kinderen. In je gevoel kom je ook jezelf tegen….. het zou zo maar een bijzondere ontmoeting kunnen zijn. Kinderen helpen ons in verbinding te komen met onszelf en onze kracht. Ontdek het in bewust ouderschap. Als een opvoeder of leerkracht in goede verbinding is met zichzelf, kan luisteren naar zijn intuïtie, weet wanneer hij/ zij geraakt word door het gedrag van het kind, zijn of haar geraaktheid leert onderscheiden van de behoefte van het kind, dan heeft deze een oplossing in handen om in enorme rijkdom te genieten van verbinding met deze kinderen.
Elk kind, ook jij, elk mens, wil gezien worden en gehoord worden. Er zit alleen vaak ‘ruis’ , in de verbinding. Ontdek ‘de ruis’ en de energie kan weer stromen!
TIPS voor omgang met Nieuwetijdskinderen:
- Behandel ze met respect, erken hun rol in de familie
- Help ze om hun eigen disciplinaire oplossingen te creëren
- Geef ze altijd keuzes, in alles
- Betuttel ze nooit en lach ze nooit uit
- Leg altijd uit waarom ze dingen moeten doen. Als het voor jezelf belachelijk klinkt dan doet dit het ook voor hen. Verander het dan, ze zullen dit respecteren. Ze weten direct wanneer je eerlijk bent dus probeer geen dingen te verzinnen en zeg gewoon dat je er vandaag geen zin in hebt omdat je moe bent
- Word partners van ze in hun eigen opvoeding
- Geniet van hun wijsheid en eigenzinnigheid, ondersteun ze vertel ze dat ook, dat versterkt hun zelfvertrouwen.
- Vanaf baby, leg alles uit wat en waarom je het aan het doen bent. Ze zullen je niet direct begrijpen maar voelen wel dat je hun bewustzijn respecteert. Het helpt ze enorm wanneer ze gaan praten
- Als er toch problemen ontstaan ga dan ook naar iemand die ze begrijpt voordat je ze medicijnen geeft
- Alle nieuwetijdskinderen reageren bijzonder goed op Homeopathie, Bach-remedies en Reiki. Als dit door therapeuten wordt gedaan waar ze zich thuis voelen kan men in korte tijd verbijsterende resultaten zien. Realiseer je wel heel goed dat je daarmee niet de kern van het probleem aanpakt. Het is een hele goede ondersteuning. Ze zullen je onbewust blijven uitdagen toch verder opzoek te gaan naar je eigen kracht.
- Geef ze onder alle omstandigheden hulp en voorkom negatieve kritiek. Laat altijd weten dat je ze ondersteunt in hun proces. Ze zullen je vaak direct tegenspreken of hun commentaar laten weten. Geniet en vier de successen. Laat ze dingen doen zonder overdreven aanmoediging
- Vertel ze niet wie ze nu zijn of wat ze later zullen worden. Ze weten al precies wat ze gaan doen. Laat ze zelf beslissen waar ze in geïnteresseerd zijn. Forceer ze niet in een familiebedrijf. De kinderen zijn beslist geen volgers.
- Behandel ze gelijkwaardig en wees als een goede vriend(in) voor ze.
Besef goed dat je in het gehele opvoedproces en onderwijsproces niet altijd de kant en klare oplossingen kunt vinden. Het is proces van ontdekken en leren. Ik zet mij in voor oplossen vanuit de kern omdat je daarmee patronen definitief doorbreekt en je vervolgens kan kiezen voor een nieuwe liefdevolle en krachtige basis voor de nieuwe generatie.
Kinderen van deze tijd en het onderwijs:
Het onderwijs sluit voor heel veel kinderen niet meer aan op hun behoeften. Veel kinderen uiten hun weerstand op verschillende manieren tegen de onderwijssystemen. Kinderen voelen zich niet gezien en erkend. De nadruk ligt op het erin stoppen van lesstof. Moeten, moeten. Waar zit de balans in het leren en kunnen ‘ZIJN WIE JE BENT? Wat laten onze kinderen ons zien in onderpresteren, hoogbegaafdheid, leerproblemen. Welke talenten heeft het kind? Hoe kan hij zich verbinden met de leerstof? Wat kan zorgen voor balans in deze hectische digitale prestatiemaatschappij? Hoe leert een kind balans te houden? Ook in het onderwijs zoek ik een weg naar vernieuwing. Ik heb al veel ontdekt. Nieuwsgierig geworden?….. Stel je vragen, volg een lezing of maak een afspraak. Vernieuw mee met de kinderen van deze tijd……..laat je inspireren………ontdek wie je werkelijk bent achter de schermen van je gedrag………verwonder en bewonder het leven als een hele ontdekkingstocht.
Ik help je graag! Lieve groetjes Indra